Friday, October 10, 2008

solat di atas kapal


emmm kali nie aku berkongsi perbincangan aku ngan ust sanee ttg solat kat kapal, tp aku x sertakan dalil naqli arr. kalu nak, personal msg kat aku key..
ikuti perbincangan aku ngan ust sanee 2 hari lepas...

Ust,askum..
Maaf sbb bahase saya x formal dan tunggang-langgang sikit.
Pasal sembahyang di atas kapal, boleh dijamkakan atau tetap perlu didirikan 5 waktu?

Kesnya
1. contoh laa… kalau dari msia ke jepun, saye ambik mase 7 hari pergi, kapal jalan perlahan jer dalam 10 km/jam +-. Tanpa henti. Kemudahan semua cukup, x der masalah kalu nak solat 5 waktu. Kalu ade masalah pn bile dah dekat dengan perlabuhan.. banyak kapal, takut belangar.. so hari2 boleh x saye jamakkan solat.

2. dua tige kali gak saye terlepas solat subuh sbb x de orang nak ganti kerje saye, boss plak bukan muslim. Kalu saye x tumpu perhatian kat duty nyawa orang lain diancam bahaya. Situasi lebih kurang( dalam ven penuh orang, kat dalam Bandar yang penuh sesak) tapi kapal x bley stop, kene gerak jer…Serbe salah sikit sbb melibatkan nyawa orang lain…

jawapan ust sanee.
utk persoalan itu, awk boleh tunaikan solat wajib secara jamak atau pon qasar hanya semasa dlm perjalanan sahaja..apabila dah tiba di jepun kene wat solat tamam.tidak ada masalah untuk jamak.

munireo tanye lagi,
so, saye stay kat mane2 pelabuhan selame 24 jam saje, pas tu balik msia balik, bende nie ulang2 sampai 7 ke 8 bulan.. so selame tu lah saye boleh jamak or qasar?

ust sanee jawap..

selagi mana awk dlm musafir perjalanan slgi tu leh qasar n jamak dan pastikan perjalanan awak suci dr maksiat.kalu dlm perjalanan tu awak singgah pub disko or berseronok dgn perempuan maka tidak layak tunai qasar n jamak.

senang arr cam tu,
amik subuh..
asar(jamak takhir zohor)
maghrib(jamak takdim isyak)

ader pertanyaan? sile tanye, ntti aku pas2 kat ust2 aku di sekolah lamer.

0 comments:

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More